{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
11.572 visninger | Oprettet:

skifter man kassetten når kæden skal skiftes {{forumTopicSubject}}

Hejsa jeg har lige haft min giant xtc 0 mtb til cykelsmeden
han hældte olie på mine bremser, og kiggede lidt på gearne det kostede så lige 1300 kr.

i næste måned skal jeg så have ny bremseklodser fordi jeg fik olie på de gamle det skal han så ca. have 1000 kr. for.

han siger så at min kæde har 2 ud 10 steger tilbage på sådan en som måler slid på kæden hvor 10 er det bedste

han siger, så til mig at man skifter kassetten når man skifter kæden kan det være rigtig?

føler mig lidt taget i røven, synes sgu det virker lidt dyrt alt det jeg har fået lavet. men nu har jeg jo også fuld xt gruppe på?

hva synes i ? også med hensyn til kæden?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  skifter man kassetten når kæden skal skiftes
  • #2   15. sep 2012 jeg har ikke rigtig gjort den ren ordentlig fordi jeg ikke har vidst hvordan man skulle gøre.

    han sagde bare at der ikke var noget bremse olie på min bremser, ved ikke hvor man hælder det på henne?

    jeg har selv kommet til at smøre min kæde med spray, så har jeg uheldigvis ramt klodserne så den hyler helt vildt.

    og det kom jeg så til at give knapt 1400 kr for.

    men da han vidste mig det med kæden snakkede han vidst helt op omkring 2000 kr eller var det 3000? synes også det virker helt sindsygt, selvom jeg kan se at de er dygtige.


  • #3   15. sep 2012 Både ja og nej, jeg har kørt på min kassette nu i over et år, og er på min tredie kæde.

    Jeg måler min kæde ca en gang om måneden med en park tool kædemåler. Når måleren siger det snart er tid skifter jeg min kæde med det samme. Det fungere fint.

    Det skal også lige siges at jeg holder mig generelt fra mudder. Det er slemt for alle slid dele.

    Men køre du i alt slags vejr og ikke har målt din kæde så ja kan du risikere at du skal skifte klinger og kassette på samme tid, og så er det røv dyrt.

    Du skal huske på. Det er din kæde der slider klinger og kassette. Når den bliver meget slid så går det MEGET stærkt.

    At hæle olie på bremser lyder for også underligt. Med mindre du har klaget over dem. Det kan være svært at svare på om det er iorden det du har sagt når du ikke har skrevet hvad du bad om at få lavet eller hvilke symptomer du har klaget over.



    profilbillede
  • #4   15. sep 2012 Det virker godt nok helt tosset med de priser der på rep. Bremsevæske til en cykel koster ca. ingenting når man som cykelhandler kan købe meget ind af gangen. Det at skifte væsken og udlufte systemet bør heller ikke tage meget mere end en halv times tid for en fagmand.
    Gear kan tage alt fra 1-15 min at få indstillet alt efter hvor slemt det står til som udgangspunkt. Men hvis ikke han har lavet mere end det du sige i første linje vil jeg sige det skal kunne gøres på under 1 time.

    Angående dine bremseklodser så kan de tit redes ved at affedte dem med rensevæske. Hvis dette ikke virker så kan man slibe overfladen væk. Så burde de være som nye igen. Husk også at affedte skiverne hvis der er kommet noget på dem. Klodser koster fra 50-200 kr per sæt alt efter kvalitet. Disse tager ingen tid at skifte. Det er bare af med hjulene, pille de gamle af og nye klodser i. Det kan gøres på 10-20 min. Igen helt tosset hvis du skal give 1000 kr for det!

    Angående at skifte kasette og kæde sammen så er det rigtigt at man ofte skifter disse sammen. Men hvis kæden ikke er for slidt kan man bare nøjes med at sætte en ny kæde på og ikke skifte kasetten. Jeg mener man anbefaler at skifte kæden ved 0.75% stræk. Det måles nemmest med en kædemåler der kan købes for under 100 kr og er god at have. Så kan man nemlig få skiftet sin kæde så tidligt at man ikke behøver at skifte kassetten.
    Men hvis din kæde er slidt meget er der desværre ikke noget at gøre andet end at skifte begge dele.


  • #5   15. sep 2012 ja okay.

    jeg kom med den fordi bagbremsen piver helt vildt. Vi aftalte at han skulle ringe hvis det blev mere end 1000 kr.

    Selvfølgelig ringer han og siger at han ikke kunne redde bremseklodserne, han sagde jeg skulle have nogle nye. men at han ikke havde dem på lager

    han sagde så også til mig at der næsten ikke var noget bremsevæske på. så aftalte vi at jeg fik fyldt bremsevæske på, og fik justeret gearne (de fungerede egentlig fint, det var små ting)

    det har jeg så givet 1300 kr. for indtil videre, og det er for bremsevæske justering af gear samt indkøbsprisen på bremseklodserne, jeg har aftalt at jeg ville komme ned og få skiftet klodserne i næste måned fordi jeg ikke har råd til det den her.

    i næste måned skal jeg så have skiftet klodserne og så skal jeg betale for montering, samt resten af prisen for bremserne.
    det skulle jeg vidst komme til at give 1000 kr for.

    det vil sige at jeg kommer til at give 2300 kr. for at få lavet bremsesystemet samt at få justeret mine gear.

    vi kom bare i tilfælde til at snakke om kæden da jeg spurgte hvordan jeg gjorde den rent ordentlig


  • #6   15. sep 2012 min kæde er jo slidt hvis der er 2 steger tilbage på hans måle pind ting, men den skifter fint gear lige pt. der er enkelte gear den ikke vil tage, så der bliver man nød til at springe over, men det små ting.

    så det vel bedste jeg bare kører indtil den skifter gear dårligt, hvis jeg alligevel skal have skiftet kassette fordi jeg ikke har fået skiftet min kæde i tide?

    for at få mest for pengene?


  • #7   15. sep 2012 hvor kommer du fra i landet måske nogen kenderen smed nær dig der ikke er en fusker som ham du er løbet ind i smiley

  • #9   15. sep 2012 jeg kommer fra vestsjælland. 4573 højby. Det længste jeg vil tage væk er Holbæk

    fik lavet det hos ham her

    http://www.holbaekcykler.dk/


  • #10   15. sep 2012 okay Bjørn han sagde til mig at han ikke kunne gøre det ved at brænde dem af, for det var mening at det var det han skulle gøre i første omgang

  • #11   15. sep 2012 ok prøv at hør i holbækcykelcenter hvad de tager for det . og kan du ikke fjerne linket til hans shop (behøver jo ikke hænge ham ud ) smiley

  • #12   15. sep 2012 hænger ikke nogen ud ved at linke til ham?
    Det kan da godt være der mener hans priser er okay
    kvaliten af hans arbejde er skam helt i top det ikke der den ligger


  • Grexter ©
    Grexter © Tilmeldt:
    sep 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
    #13   16. sep 2012 Du skal alligevel lære at skure selv før eller siden. Der er uendelig meget hjælp og info at hente på nettet. Det koster kassen med cykelsmede, som arbejder lige så ringe som automekanikere...

    Real story: på vej hjem fra autoriseret værksted i en Citroen, der kommer mærkelige lyde fra hjulet i venstre sving. Hmmm, det kan da ikke passe, den er jo lige kommet fra værkstedet... Står ud og sparker til hjulet, ups, boltene var ikke engang fingerspændte..

    Real story: på vej til gym (en del år siden), står op/ trækker i styret for at accelerere efter et kryds. Knirk - knirk, hører jeg, knirk-kaboommm! Ritchy styret er knækket, jeg ligger nede på cykelstien med en flænset hage, hvordan jeg ikke brækkede kæben, forstår jeg stadig ikke. 2 timer senere på skadestuen, jeg beder lægen om at bruge lim, så jeg ikke får ar. Hun smiler til mig, det ville hun gerne gøre, men jeg har glemt at medbringe en hudflap på ca. 3x2 cm... Kigger efterfølgende på styret, det viser sig at idioten hos Rovi (hvor cyklen var købt) havde spændt styret så meget, at styret var helt ovalt...

    Jeg har flere egne erfaringer desværre. Jeg er gør-det-selv-mand primært pga. kvalitet/ pålidelighed. Jeg stoler efterhånden kun på mit eget arbejde.


  • #14   17. sep 2012 problemet er bare at jeg ikke har skruet hænderne på til det smiley

  • Grexter ©
    Grexter © Tilmeldt:
    sep 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
    #15   17. sep 2012 Haha, det er ikke medfødt men tillært, ergo selv du har en chance smiley

  • #16   17. sep 2012 synes bare det er en lidt dyr cykel at øve sig på .

  • #17   17. sep 2012 Jeg har flere egne erfaringer desværre. Jeg er gør-det-selv-mand primært pga. kvalitet/ pålidelighed. Jeg stoler efterhånden kun på mit eget arbejde

    Er den bedste sætning længe. det er på alle måder min livsfilosofi!!

    Jeg har også prøvet lidt af hvert med biler og MC.. derfor laver jeg normalt ALT selv, bil MC cykel, knallert hjem, have OSV (og er skræmmende nok, IT mand LOL)

    De ting du her nævner er super nemme selv at lave.
    du siger at det skal koste i alt i omkredsen af 3000 for bremser, kæde tandhjul osv.

    Jeg ville påstå at med lidt venlig vejledning, kunne det koste stumper for ca. 1000 samt 2 kolde øl!!

    ER jeg helt gal på den, er der sikkert nogle her inde der kan rette mig!

    jeg har ikke checket hvor billigt dine dele kan skaffes!


    SÅ om det er en dyr cykel at øve sig på? er det ikke mere dyrt, at lade være? DOG allier dig med en hjælper, der ved mere end dig, og lær af det!


    GENERELT er jeg FOR folk støtter vores gode forhandlere i DK... MEN ovenstående ligner sku optrækkeri på timelønnen!!!


  • #18   18. sep 2012 hehe ja okay. Kunne godt være man bare skulle springe ud i det smiley

  • #19   4. okt 2012 1000 kr. er rent røveri! det tager måske 5 - 10 min.
    Klodserne koster pr.sæt max 200- 275 kr.
    investere i en kædemåler den er hurtigt tjent hjem


  • #20   4. okt 2012 Nu har jeg selv været cykelhandler en del år før jeg kom på bedre tanker. Men har dog aldrig hørt nogen tage så højt et beløb for de små ting du skal ha lavet lyder helt forkert. Find en anden der kan gøre det du kan jo næsten købe nye bremser og andet for 3000.

Kommentér på:
skifter man kassetten når kæden skal skiftes

Annonce